با خرید یکساله سرویس های وبانت تا 20 درصد تخفیف بگیرید

روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت یکی از اصول ساخت سایتی کاربردی می باشد که در ادامه به بررسی و توضیح آن خواهیم پرداخت. رنگ‌ ها ابزاری قدرتمند و موثر در طراحی سایت به حساب می‌ آیند و به همین علت است که انتخاب رنگ برای طراحی سایت نیازمند زمان کافی و تحقیق و مطالعه زیادی می باشد. با اینکه نگاه هر شخص به رنگ‌ های مختلف یک امر سلیقه‌ ای به حساب می‌ آید ، اما هر رنگ جنبه روانشناسی خاص خود را  نیز داشته و  می‌تواند احساسات بخصوصی را در کاربر برانگیخته کند. به همین دلیل ، انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ، بسیار حائز اهمیت می باشد. اما روانشاسی رنگ چیست؟ چگونه رنگ مناسب را برای سایت خود انتخاب کنید؟ عدم انتخاب رنگ مناسب تا چه اندازه می‌تواند بر موفقیت وبسایت موثر باشد؟ برای پاسخ به تمام این سوالات از شما عزیزان دعوت می‌ کنیم که در ادامه با وبانت همراه باشید تا تمام این نکات را برای شما شفاف سازی کند.

 

تاثیر رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ، زیرمجموعه‌ ای از روانشناسی رفتاری می باشد که چگونگی تاثیر رنگ‌ های مختلف بر روی رفتار افراد را مورد بررسی قرار داده و بر روی احساسات ، نگرش و ارزش‌ های مرتبط با رنگ‌ ها متمرکز است. به زبان ساده ، این بخش از روانشناسی رفتاری ، سعی بر این دارد که مشخص کند رنگ‌ های مختلف به  چه صورت باعث تغییر رفتار ، نگرش و احساسات اشخاص نسبت به پدیده‌ هایی که در پیش روی آن‌ ها قرار می‌گیرند ، تاثیر خواهند گذاشت. در این قسمت تعدادی از اصلی ترین رنگ ها و تاثیرات آنها در سایت را تحلیل خواهیم کرد.

 

روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

تاثیر رنگ قرمز

تا به حال به تابلو هایی فروش توجه کرده اید که چرا به رنگ قرمز می باشد؟ از گذشته تا به امروز ، رنگ قرمز به عنوان یک رنگ برای وضعیت بحرانی و اعلان های مهم شناخته می‌ شود. این رنگ حقیقتا می‌ تواند ضربان قلب انسان را بالا برده و نظرات مخاطبان را به خود جلب کند. برای مثال : اگر هدف شما یک فروش فوری با تخفیف بالا در زمان محدود است ، استفاده رنگ قرمز در قسمت هایی از وبسایت فروشگاهی می‌ تواند توجه اکثر مخاطبان را جلب کرده و حتی این حس را در کاربران سایت شما پدید می آورد که امکان دارد هر لحظه این فرصت را از دست بدهند.

قرمز همچنین رنگ اضطراب حساب آمده و با خطر نیز مرتبط می باشد. به همین خاطر ، استفاده از این رنگ به عنوان رنگ اصلی برای بسیاری از وبسایت‌ ها  توصیه نمی‌ شود. درست است که قرمز در اولین نگاه می‌ تواند توجهات بسیاری را به خود جلب کند اما اگر اکثر عناصر سایت به رنگ قرمز باشند ، این امر می‌ تواند راحتی کاربر را در سایت تحت تاثیر قرار داده و او را به ترک نمودن سایت شما تشویق می کند.

 

روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

تاثیر رنگ آبی

آبی بهترین رنگی است که می‌ تواند مسئله تاثیر رنگ در طراحی سایت را ثابت کند. برخی از شبکه های اجتماعی مانند : فیسبوک و توییتر از این رنگ در لوگو و تم خود استفاده کرده اند که این موضوع به هیچ وجه تصادفی نمی باشد. اعتماد و امنیت از جمله احساساتی می باشند که رنگ آبی باعث برانگیخته شده آن‌ ها می‌شود. بسیاری از اشخاص نیز آن را به عنوان یک رنگ آرامش‌ بخش می‌ شناسند ؛ در حقیقت ، به همین دلیل است ‌که این رنگ به یک گزینه ایده‌آل برای مقاصد تجاری تبدیل شده است.

رنگ آبی معمولا برای طراحی سایت های بیمه ، بانکداری با امنیت بالا استفاده می شود. به دلیل اینکه این سایت ها نیازمند سطح بالایی از اعتماد هستند که رنگ آبی بهتر از هر رنگی بیان کننده این موضوع می باشد. همچنین ، رنگ آبی به لطف این ویژگی‌ ها یک رنگ ایده‌ آل برای پس زمینه وبسایت شما و صفحه اصلی آن به حساب می آید و می‌ تواند در بازخورد اول ، بسیاری از مخاطبان را وادار به ماندن در سایت تشویق نماید.

 

روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

تاثیر رنگ سفید

سفید بیان کننده پاکی ، حسن نیت و خلوص می باشد. این رنگ همچنین با بهداشت ، تمیزی و طهارت مرتبط بوده که این مسئله در بسیاری از سایت های پزشکی یا مراکز درمانی به خوبی رعایت شده است. رنگ سفید می تواند نشانگر نظم و ارتباط در بخش های مختلف سایت باشد. شما عزیزان هم با انتخاب رنگ سفید در پالت رنگی خود می‌ توانید از تاثیر آن در سایتتان به خوبی بهره برده و محتوای خود را به عنوان یک محتوای قابل اعتماد به کاربر معرفی کنید.

 

 

روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت

رنگ مشکی و تاثیر آن در سایت

یک مثال خوب دیگر برای بیان قدرت روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت ، رنگ مشکی می باشد. در حالی که مشکی در بسیاری از فرهنگ‌ ها به عنوان رنگ عزاداری شناخته می‌ شود ، اما همچنین با ظرافت و شیک بودن ( به ویژه در بازاریابی ) بسیار مرتبط است. این رنگ می‌ تواند نشان دهنده قدرت ، جدیت و اعتماد به نفس بوده و بیشتر از آن در بازایابی برای معرفی محصولات لوکس و تک استفاده می‌ شود. در وبسایت خود برای نمایانکر خاص بودن محصولات و عناصر سایت از رنگ مشکی استفاده کنید. به عنوان مثال : می‌ توانید قسمتی از سایت که برای ثبت نام کاربران طراحی می‌ کنید را به رنگ مشکی در بیاورید و یا در طراحی صفحاتی که به برند‌ های گران قیمت و اورجینال مربوط می‌ شوند از رنگ مشکی استفاه کنید.

 

تاثیر رنگ سبز

رنگ سبز همیشه به عنوان رنگی مرتبط با طبیعت شناخته می شود. حتی خود کلمه ( سبز ) هم از گذشته تا به امروز با مفاهیمی مانند : محیط زیست ، خوراک سالم ، فعالیت‌ های سالم و سلامت کلی مرتبط بوده است. اگر وبسایت شما با هر یک از این زمینه‌ ها برتباط داشته باشد ، استفاده نکردن از رنگ سبز یک اشتباه بزرگ خواهد بود. با استفاده از رنگ سبز کاری خواهید کرد که کاربران با ورود به سایت شما احساس سلامتی و سر زندگی کنند و تا حد امکان از محتوای سایت شما لذت ببرند.

 

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی مانند قرمز برای برقراری ارتباط با کاربران استفاده می‌ شود. رنگ صورتی نماد ظرافت ، عشق و صداقت است. صورتی مثل رنگ قرمز جیغ نیست و می‌ تواند آرامش بخش و ملایم باشد. رنگ صورتی بیشتر در سایت هایی استفاده می شود که با سلیقه خانم ها مرتبط باشد مانند : سایت لوازم آرایشی و بهداشتی ، سایت سالن زیبایی یا سایت پوشاک کودک. در حقیقت رنگ صورتی برای برخی از وسایت ها می‌ تواند احساسی و شیرین باشد.

 

در این مطلب سعی کردیم که مفهوم کلی روانشناسی و تاثیر رنگ در طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهیم و رنگ‌ های متداول در سایت را به صورت جداگانه تحلیل کنیم. رنگ مورد پسند شما چیست و ترجیح می‌ دهید در وبسایتتان بیشتر از چه رنگی استفاده کنید؟ اگر به مشاوره در رابطه با طراحی سایت در شیراز و خرید هاستینگ در شیراز نیاز دارید ، مشاورین ما در وبانت آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستند.

سفارش طراحی سایت

 

بروزرسانی : 8 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *